


|
|
|
 |
Als je
tussen 6 en 8 jaar bent kan je bij de kapoenen komen. Het leven
van een kapoen is er één vol spel, fantasie, creativiteit en expressie.
Spelenderwijs en ongedwongen ontdekken we samen met hen de wereld. De
leiding gaat daarbij uit van het kind zelf, van wat hen boeit en
aanspreekt. Kapoenen spelen leuke spelletjes, er worden mooie
knutselwerkjes gemaakt, ze gaan op weekend en om het scoutsjaar af te
sluiten gaan ze op kamp in de zomervakantie. |
|
|
Wie
tussen 8 en 11 jaar is, kan meespelen bij de kabouters/welpen. Het is
typisch voor kabouters dat ze zelf dingen leren doen. Ze krijgen ruimte
en kansen om dingen uit te proberen en van elkaar te leren. De werking
wordt ingekleed met verhalen en fantasie. Hierbij wordt gebruik gemaakt
van het Jungleboek. Ook de kabouters spelen fijne spelletjes, knutselen,
spelen toneel, gaan op weekend en als afsluiter gaan ze op een
ongelooflijk leuk kamp in de grote vakantie. |
 |
|
|
 |
Jonggidsen en -verkenners zijn meisjes
en jongens tussen 11 en 14 jaar. Ze trekken er graag op
uit in de natuur of verkennen hun buurt. Op tentenkamp koken ze hun
eigen potje. In vaste leefgroepjes of patrouilles werken ze samen en
nemen ze initiatieven: van kattekwaad tot leuker. Jonggidsen en
-verkenners krijgen een
waaier van mogelijkheden om mee te beslissen, zelf de handen uit de
mouwen te steken en allerlei vaardigheden onder de knie te krijgen. Die
verschillende vaardigheden zijn bijvoorbeeld sjorren, kaartlezen, het
gebruiken van een kompas enz...Stilaan leren ze dat scouting niet stopt
als de vergadering is afgelopen. Ook gaan ze voor het eerst op
tentenkamp met als hoogtepunt hun totemisatie. |
|
|
Gidsen en verkenners zijn meisjes
en jongens tussen 14 en 17 jaar. Bij hen is er ruimte voor
grotere projecten. Ze willen de wereld rondom, hun natuurlijke omgeving
zoveel mogelijk exploreren. Ze willen iets realiseren. Medezeggingschap
in de keuze van de activiteit is bij gidsen vanzelfsprekend. Belangrijk
bij de gidsen en verkenners is samenwerking, het goed kunnen uitoefenen van
vaardigheden zoals bijvoorbeeld sjorren of kaartlezen en het hebben van
verantwoordelijkheid. Ook de gidsen en verkenners gaan op tentenkamp en krijgen daar
een spannende en onvergetelijke totemisatie waarna ze hun voortotem
krijgen. |
 |
bron: vvksm |